Poznaj wady zalety i copywritingu

Poznaj wady i zalety copywritingu

Kiedy z rozmów z ludźmi dowiaduję się, jak ich zdaniem wygląda praca copywritera, zastanawiam się, czy warto wyprowadzać ich z błędu. No bo niby dlaczego mają się wiedzieć, że moje życie zawodowe nie zawsze usłane jest różami, a freelance i praca w domu nie wiążą się jedynie z zaletami, ale mają też mnóstwo wad? Bardzo przyjemnie jest być postrzeganą jak ktoś, komu wiedzie się całkiem dobrze i to przy minimum włożonego wysiłku. Jest jednak jedno ale. Nie uśmiecha mi się być osobą, która wciągnie w ten zawód nie do końca zdecydowanych i niemających odpowiednich predyspozycji, tylko dlatego, że będą szukać łatwego zarobku. Jeśli decydujesz się na zostanie copywriterem, to tylko z pełną świadomością wad i zalet towarzyszących temu zawodowi.

Copywriting robi się coraz bardziej popularny. Swoich sił próbują w nim już nie tylko osoby po kierunkowych studiach, ale także absolwenci kierunków ścisłych, technicznych, a niekiedy również licealiści. Bynajmniej nie widzę w tym nic złego, jednak niektórzy z nich decydują się na wykonywanie zawodu copywritera, nie mając odpowiedniego przygotowania, predyspozycji oraz wiedzy na temat towarzyszących zawodowi wad i zalet. Tymczasem znajomość wszystkich plusów i minusów copywritingu może pomóc ustrzec się przed wyborem złej drogi zawodowej.

Zalety copywritingu

Praca zdalna

Wielu copywriterów wykonuje swoją pracę w zaciszu własnego domu. To chyba jeden z największych atutów. Copywriter nie musi spieszyć się na autobus ani tramwaj, nie musi też stać w korkach. Wystarczy, że wstanie rano i zasiądzie do komputera.

Niezależność

Ogromną zaletą pracy copywritera jest niezależność. Fakt, że nie mamy za plecami szefa, który nieustannie wyznacza nasze cele i zadania oraz kontroluje postępy pracy, jest niebywale wygodny. Tu każdy pracuje na swój rachunek. Zasada jest prosta: wykonasz zadanie – dostaniesz wynagrodzenie, wykonasz je dobrze – masz dużą szansę, że zyskasz stałego lub powracającego klienta. Dlatego właśnie copywriter wie, że opłaca się być systematycznym, skrupulatnym i dobrym w pisaniu skutecznych tekstów.

Z czym jeszcze wiąże się niezależność? Z tym, że samodzielnie decydujesz, które zlecenia przyjąć do realizacji, a które odrzucić. Tak.  Dobry copywriter nie przyjmuje każdego zlecenia, jakie zostanie mu zaproponowane, a wybiera tylko te, które najlepiej mu odpowiadają. Jednak na ten luksus mogą sobie pozwolić sobie tylko najlepsi.

Wynagrodzenie

Miałam ogromny problem z tym, czy akapit “wynagrodzenie” zakwalifikować do wad, czy też do zalet. Ostatecznie trafił on tutaj. Prawda jest jednak taka, że wynagrodzenie copywritera zależy od jego umiejętności, zaangażowania oraz skuteczności dotarcia do potencjalnych klientów. Raz może być wysokie, w innym wypadku zadziwiająco niskie. Najlepsi mogą zarabiać imponujące sumy, początkujący niestety niewiele.

Istotne jest także to, że dochody copywritera mogą być nieregularne. Zależne są od ilości zleceń oraz tego, ile dni w danym okresie zostało przepracowanych. Zatem, planujesz urlop – licz się z niższym wynagrodzeniem.

Na naukę nigdy nie jest za późno

W copywritingu dobrze odnajdą się osoby, które lubią zdobywać nową wiedzę i poszerzać horyzonty. Zlecenia dotyczą bowiem różnorodnej tematyki. Niejednokrotnie konieczne będzie douczenie się i poświęcenie czasu na wnikliwy research. Zależnie od branży klienta, będziesz musiał pisać skuteczne teksty sprzedażowe dla armatora luksusowych jachtów, artykuły specjalistyczne o leczeniu z użyciem nebulizatorów albo tekst na stronę główną producenta oświetlenia. Wszechstronność i chęć nauki są jak najbardziej pożądane.

Wady copywritingu

Urlop

Pracując jako copywriter freelancer, możesz zapomnieć o płatnym urlopie. To jedna z największych wad tego zawodu. Jeśli odpoczywasz, musisz liczyć się z tym, że nie zarabiasz.

Work-life balance

Rozgraniczenie pracy i życia rodzinnego oraz znalezienie równowagi pomiędzy jednym a drugim, to bardzo trudna sztuka. Niektórzy uczą się jej latami. Często jest tak, że praca i życie prywatne przenikają się nawzajem, tak że właściwie nie wiesz, czy aktualnie jesteś w pracy, czy też w domu. W efekcie członkowie rodziny czują się zaniedbani, a ty masz wrażenie, że pracujesz znacznie dłużej, niż na etacie.

Samotność

Jedna z najczęściej przytaczanych wad tego zawodu. Jeśli lubisz towarzystwo kolegów i koleżanek, poszukaj innej pracy. Jako copywriter skazany będziesz na pracę w samotności.

O pracy copywritera można powiedzieć jeszcze wiele. Mam nadzieję, że tym krótkim wpisem udało mi się, choć po części przybliżyć, jak ona wygląda.